oost

3 Jun

Ik was vijf dagen in het voormalige Byzantium en Constantinopel ofwel Istanbul. De stad waar ‘inderdaad gemakkelijk het overzicht is te verliezen – ten dele omdat de stad zo groot is, deels ook omdat Istanbul stuurloos is overgeleverd aan de grillen en luimen van de inmiddels 12 miljoen inwoners’, zo sprak mijn reisgids. De reisgids die ik op de enorm vertraagde vlucht terug naar Amsterdam eindelijk eens ter hand nam. Toch ben ik niet verdwaald (ik moest namelijk nooit ergens heen) en ook heb ik geen grillen of luimen gezien (temeer omdat ik geen idee heb wat luimen zijn). Wel heb ik me, samen met mijn reispartner -een italiaan-, voornamelijk met de volgende dingen bezig gehouden:

Wat is het engels woord voor varen? Waarom spreken Amerikanen zo luid? Hoe komen we aan borek? Wat is het Engelse woord voor kuiten? Zal Bayern München of Inter Milan winnen? En hoe gaat de tekst van -wie kent hem nog- Sasha ‘Believe’.

Hiervoor hadden we natuurlijk niet 7 uur hoeven reizen. Aan de andere kant hadden we wellicht nooit de ruimte in onze geest gekregen om ons hiermee bezig te houden.

Los daarvan.

En los van het feit dat het lastig vegetarisch eten is, ik in Turkse muziek lastig het ritme en de wijs kon vinden, je struikelt over moskeeën,  veel thee met waterpijp heb genuttigd, traditioneel en modern hand-in-hand gaan, er een meneer is die op gezette momenten de aandacht probeert te trekken met zijn gezang en je gemakkelijk even naar Azië op en neer kan gaan: ik heb me er fijn gevoeld en ik snap dat ook Istanbul voor iemand zijn of haar Rio, Havana, Utrecht of Frieschepalen kan worden en zijn.

Geef een reactie

