roddel

3 Jun

Ik heb een grote mond en die gebruik ik vaak. Om grappen te maken, om een mening te verkondigen, om te zeggen wat ik wil, om mensen bij te staan in hun verdriet, blijdschap, boosheid of verbazing, om te analyseren of gewoon om heel hard te roddelen.

Kijk, evolutionair gezien is dat ook logisch.* Wij, vrouwen, moesten met zijn allen in een lendendoek in een grot een vrijwel hele dag wachten tot zij, mannen, terug kwamen met een lekkere mamoetlever een everzwijn, of, in barre tijden, vis of zelfs een mierikswortel. Prima. Maar met drie vrouwen of meer in een grot: dan wordt er gepraat. En als je je niet tot nauwelijks buiten je grot begeeft, waar zullen de conversaties dan over gaan?

Drie keer raden?

Juistja: het eten van gister, het weer, de kinderen, een nieuwe brug, de muurschilderijen, een kapotte speer, het gebit van de één, de linker meerhangende tiet dan de rechter van de ander en uiteindelijk over écht persoonlijke dingen: gewicht, karaktereigenschappen, liefdes- en sexleven, emotionele buiten en überhaupt het doen en laten van het ander. Op fluistertoon en gewoon ouderwets letterlijk achter de rug van iemand.

Vele jaren later. Anno nu. Doen we dit meer hardop en bijvoorbeeld op ‘het internet’. Maar waar ik nu deel van uitmaak!

P’s roddelcircuit. Op gezette tijden ontvangt een x-aantal deelnemers een berichtje met sappige informatie en een leuke kwinkslag aan het einde. Beginnend altijd met ‘Spotted: Ginger looking girl….’ Of ‘Spottend: Manne working his ass off…’ of ‘Spotted: Our own little G robbed at Neude square?’. Je weet meteen: a. doorlezen want die ken ik. Of b. wissen want ik ken geen roodharige meisjes. En niks van een onderscheid tussen man en vrouw: iedereen mag lid worden. En niks geen achter de rug te smoezen: het object krijgt ook gewoon een sms.

En terwijl ik dus met zeven beveiligingsbeambten op de Neude stond te praten, trilde mijn broekzak: ‘Spotted: Our own little G robbed at Neude square? No more wasting money for you, little G. From now you’ll only be windowshopping. And someone will be wasting your money. Unless you call 088-7226767.’

Als het daarbij blijft.

*vrij naar Annika van Rosmalen, ofwel Maniak

Geef een reactie

