muziekles (1)

11 Jun

Ik kom uit een klein dorp ten oosten van Friesland. Zo oost, dat onze ijsbaan in Groningen ligt. Kun je nagaan wat dat Fries van ons voorstelt. Goed.

Toen ik in groep vijf, van de Christelijke basischool ‘De Rehoboth’, zat mochten wij drie instrumenten uitzoeken onder het motto ‘algemene muzikale vorming’ (a.m.v). Zo had ik tien weken lang les in achtereenvolgens ‘althoorn’ (ik wilde eigenlijk trompet, maar ik had te dikke lippen), gitaar (een viool was veel te frigiel voor mij) en accordeon (die zo zwaar was, dat mijn moeder deze met de trekker naar school moest brengen). Dat was leuk, a.m.v. Maar in de praktijk kwam het er op neer dat je in het bewuste dorp enkel de mogelijkheid had om te gaan ‘toeteren’ bij de plaatselijke brassband. Drummen kon ook. Maar dat was niets voor Christelijke meisjes, ofzo. Tien weken in groep vijf en daarna vier maanden in groep zes.

Ik had enorm talent en wilde een heuse toeteraarster worden. Dus ik op muziekles en ik kreeg muziekleraar Onno. Onno en ik lagen elkaar niet zo. Waarschijnlijk kwam dat door onze uitéénlopende ambities in de muzikale wereld: hij was al gedegradeerd tot muziekleraar en had geen ambtie meer en ik had nog alle mogelijkheden (en deed daar vervolgens niets mee). Zo heb ik tot mijn achtiende muziekles gehad. Eerst op de bariton, daarna op de trombone, omdat deze sectie in de brassband, waar met name koralen werden gespeeld, zo gezellig was. Ja, we hebben echt gelachen daar joh (met mij als pispaal). Toen ik ging studeren was het voorbij. En eigenlijk vind ik dat best wel jammer. Muziek maken in een band, wat voor één dan ook, is eigenlijk best heel leuk.

Geef een reactie

