sneekweek

10 Aug

Eigenlijk wil ik me niet ergeren, maar liever verwonderen. Helaas gaat dat niet altijd. Bijvoorbeeld wanneer ik aan de Sneekweek dacht, voordat ik er afgelopen weekend was.

Ik had een beetje gemengde gevoelens over een weekend Sneekweek. Met name door het feit omdat ik me dan ontzettend verwonder over de opgeschoten jongeren, vaak het studentenschorriemorrie uit de Rrrrrrrandstad. Dit schorriemorrie loopt buiten deze week alleen maar grappen en grollen te maken over het Friesche accent, over dat met paard en wagen van plaats A naar B bewegen écht niet meerrr kan, over dat belachelijke dialect (EEN TAAL), over boeren, over het lage iq, over hooivorken en klompen en over trekkers.

Prima hoor. (Zelf)spot is mijn niet vreemd.

MAAR DAN MOET JE IN DE SNEEKWEEK OOK NIET DE PROVINCIE GAAN ANNEXEREN EN BELACHELIJK LOPEN DOEN TEGEN FRIESCHEN MET JE POLO EN JE ZEILBOOT WAAR DE BOEIEN VAN BUITEN BOORD HANGEN
(daar herken je Duitsers, amateurs en gehuurde boten aan). Zo.

Ik zag er inderdaad een paar lopen. Maar het waren er zoveel minder dan verwacht. En zo. De avond was fantastisch leuk. Nadat we volgestopt waren met boontjes, aardappelen, liters koffie, lekkere koekjes en een heerlijk toetje door de moeder van Nynke toogden wij op de fiets met licht en al naar Sneek.

Aldaar. Was het een soort carnaval, maar zonder zachte g’s, met toeters en bellen, foute muziek, foute kroegen, foute kleren, vrijwel geen Marikanen of Molukkers en gezellige uitsmijters die alle ins en outs over hun capaciteiten op seksueel gebied uit de doeken deden.

Toen maniak echter een politie op zijn schouder tikte en zei: ‘toen ik jong was, toen had jij nog autoriteit’, was het tijd om naar huis te gaan. De ziekenbroeder die dit akkefietje gadesloeg, moest er wel om lachen. Zes uur laten stonden we in het Friesch museum te Leeuwarden op een uilententoonsteling ‘nachtbrakers’.

Geef een reactie

