Muziek Telt!

9 Okt

We mochten in groep vijf kiezen: tien weken koper of blokfluit, daarna tien weken gitaar of viool en tenslotte tien weken slagwerk of accordeon. In groep zes werd stap twee gezet: welk instrument wil je een heel jaar bespelen? Ik koos voor koper; de accordeon kon ik niet naar school dragen en voor mijn gevoel ging ik op de gitaar te langzaam vooruit. Ik wilde eigenlijk een trompet, maar mijn lippen waren te dik (?) en daarom werd het althoorn.

Ik vond het wat suf, maar ach als ik later bij het ‘echte korps’ zou zitten, dan ging ik wel voor een instrument dat meer ‘hit-potentie’ had: bugel, trompet of cornet. Op het moment suprême bleken er echter alleen maar baritons en een euphonium beschikbaar. Deze laatste was te zwaar, dus een bariton werd het. Ik haalde mijn A, ik mocht bij het korps, en haalde mijn B.

Toen bleek dat ik altijd tweede bariton zou blijven en er een trombone beschikbaar kwam (zilver, klein, zonder kwartventiel) heb ik me beschikbaar gesteld. Het was fantastisch. Nog zes jaar heb ik de trombone (al snel goud, te groot, maar met kwartventiel) bespeeld in een fantastische sectie trombones samen met een neef en twee aangetrouwde familieleden.

Nooit was ik goed; ik oefende niet veel en had ook maar weinig ambitie. Maar naar het korps gaan, samen muziek maken, op het juiste moment inzetten, een trombonesolo, met de kar door het dorp, kijken naar de dirigent, naar concoursen afreizen, evenementen als de ‘Slagtemarathon’ (en heel veel kerkdiensten) opluisteren en al de uitjes maakt dat ik heel graag terug denk aan de tijd dat ik een koperinstrument bespeelde bij de Sjofaar in Frieschepalen.

Ondanks dat ik misschien in eerste instantie geen bariton wilde spelen, heb ik dat met veel verve gedaan. Een instrument hadden mijn ouders niet gekocht, gelukkig kon ik over een beschikken in bruikleen. Dat is niet altijd het geval. Daarom ontzettend mooi en belangrijk dat Radio 4 instrumenten inzamelt en weggeeft. Dat brengt, zeker weten, heel veel kinderen iets moois: muzikaal , creatief en/of sociaal gezien!

En ik. Ik ga toch maar (weer) even op marktplaats kijken..

(geschreven voor Muziek Telt!)

Geef een reactie

