heemschut

11 Nov

Ik was vandaag, voor het eerst in mijn leven, in het openlucht museum. Binnen, ik ben namelijk niet verder gekomen dan de entree. Daar werd namelijk het honderdjarig bestaan van de Heemschut vereniging gevierd.

Het merendeel van de zaal had, mijn inziens, de oprichting nog meegemaakt.

Desalniettemin doen zij wel goede dingen: de vereniging komt al die jaren in actie om gebouwen die worden bedreigd door verwaarlozing of sloop, toch staande te houden. En anders kan het zijn dat het openluchtmuseum het monument, gebouw, industrieel erfgoed of iets anders in zijn collectie opneemt: zij zijn namelijk nauw met elkaar verbonden.

Maar mijn gute. Het leeftijdsverschil. De generatiekloof. Als iemand zijn beklag doet over dat media teveel aandacht krijgt in het onderwijs én dat doordat teveel vrouwen docent of juf worden en daardoor jongens geen techniek meer leren, dan weet je wel hoe laat het is.

Al dan niet aangezwengeld.

Geef een reactie

